تصفیه، بازیافت و لایروبی لجن‌های نفتی حوضچه تبخیر واحد بازیافت (S-26012B)

کارفرما: شرکت پالایش نفت بندرعباس

این پروژه در سال ۱۳۸۷ با توجه به مشکلات ناشی از انباشتگی لجن‌های نفتی در حوضچه تبخیر پالایشگاه بندرعباس و استفاده از روشی اصولی جهت جداسازی، تصفیه و بازیافت لجن نفتی و اخذ مجوزهای زیست محیطی لازم تعریف گردید.

حوضچه پالایشگاه بندرعباس یکی از بزرگ‌ترین حوضچه‌های لجن نفتی پالایشگاهی در ایران می‌باشد که تصفیه و بازیافت آن سال‌ها توسط واحد HSE پالایشگاه پیگیری و روش‌های مختلف دفع آن امتحان شده بود.

در نهایت با توجه به روش عملی و از پیش آزمون‌شده شرکت تصفیه سبز، مدارک مراحل انجام کار مورد تأیید قرار گرفت و مراحل تجهیز کارگاه در نیمه دوم سال ۸۷ آغاز گردید.

با توجه به حجم کار و وجود آب فراوان در سطح حوضچه، در ابتدا با استفاده از سیستم DAF Unit نسبت به برداشت و تصفیه آب حوضچه و تحویل آب تمیز به پالایشگاه اقدام گردید.

در فاز دوم عملیات، دو دستگاه دکانتور(سانتریفوژ) وارد فرایند شده و مرحله جداسازی هیدرکربور از جامد و آب با موفقیت انجام شد.

در نهایت با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت تصفیه سبز، پنچاه هزار مترمکعب لجن نفتی در طی مدت دو سال، جداسازی، تصفیه و بازیافت گردید تا شرکت پالایش نفت بندرعباس برگ موفق دیگری را در کارنامه فعالیت‌های زیست محیطی خود به ثبت برساند.

این پروژه در زمان اجرای خود و پس از آن در رسانه‌های مرتبط بازتاب گسترده‌ای یافت.

شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ در مصاحبه‌ای با مدیر بهداشت،ایمنی و محیط زیست پالایشگاه بندرعباس نوشت:

پروژه لایروبی لجن‌های نفتی با هدف پالایش و بازتولید نفت، همچنین جلوگیری از هدرروی این فرآورده انجام می‌شود.وی تصریح کرد: با اجرای این پروژه نفت موجود در لجن‌های خروجی از پالایشگاه بندرعباس تصفیه شده و به سیستم برگردانده و لجن باقی مانده به خاک تبدیل می‌گردد.

همچنین شانا در مصاحبه با رئیس اداره آب، برق و بخار شرکت پالایش نفت بندرعباس در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۰ در مورد منافع حاصل از اجرای این پروژه نوشت:

رسوبات نفتی که درحدود ۵۳ هزار متر مکعب در حوضچه تبخیر S-26012 B واحد بازیافت آب جمع شده بود، در عملیات لایروبی و تصفیه لجن‌های نفتی، حدود ۲۰ هزار متر مکعب مواد نفتی از آن بازیافت، سپس به مخازن نفت کوره و نفت خام پالایشگاه تزریق شد. وی با بیان این که این پروژه حدود دو سال (۸۹-۸۷) به طول انجامید، گفت: محتویات حوضچه به سه فاز آب، مواد نفتی و لجن تفکیک شد. در این زمینه از مجموع ۵۳ هزار مترمکعب لجن حوضچه تبخیر S-26012 B (واحدبازیافت آب)، ۳ هزار و ۲۰۰ مترمکعب مواد نفتی به مخازن نفت خام پالایشگاه بندرعباس تزریق و ۲۳ هزار مترمکعب لجن‌های نفتی پس از انجام عملیاتی از جمله تثبیت، آهک‌زنی، انجام تست‌های نبود نفت و اخذ تاییدیه اداره محیط زیست استان هرمزگان به خاک تبدیل شد و به بیرون از شرکت پالایش نفت بندرعباس انتقال یافت.

حوضچه قبل از شروع عملیات

کناره‌چینی و اتمام کار

Most Recent Projects